Monday, April 23, 2007

Semalam tolong bawa Joe ke hospital. Macam biasa, dia akan berpaut kat bahuku, dan aku akan angkat dia dan letakkan dia ke tempat lain. Mula-mula dari katil dia ke atas kerusi roda, lepas tu dari kerusi roda ke tempat duduk depan kereta Lina.

Tapi kali ni, aku ada merasa sesuatu kelainan. Pautan dia dah tak kuat. Dia kata dah mula sakit kat bahagian atas badan dia, dari tengkuk ke dada. Kanser tu dah sampai situ. Sikit-sikit kanser memakan badan dia. Sikit-sikit badan dia semakin hilang.

Aku mula pasti yang dia akan pergi. Kalau dia pergi, maknanya, ini adalah kali pertama aku akan kehilangan seseorang yang aku sayang. Adik aku sendiri. Yang membesar bersama-sama. Main sungai sama-sama. Main lombong sama-sama. Sampai mak marah.

Memang ada hikmahnya, Tuhan buat dia pergi macam ni. Secara perlahan-lahan. Tidak secara tiba-tiba. Tuhan bagi kita semua masa. Tuhan bagi tau kat kita Joe akan pergi. Dia pasti akan pergi, macam kita semua, pasti jugak, tapi tak tahu bila. Tapi, untuk Joe kita tau masa dia hampir. Sangat hampir. Supaya kita boleh bersedia atas pemergian dia. Supaya Joe boleh bersedia untuk menempuh alam baru dia. Alam yang sebenar. Alam yang kekal abadi. Mengadap Tuhan yang Maha Esa.

No comments: